Menu

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Sjokcake bedrijfAls bedrijf vinden we het belangrijk maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Zo hebben we ons atelier in een bestaand gebouw met een nieuwe bestemming en rijden we in hybride aangedreven auto’s en gebruiken we de chocolade uit het great growing chocolate project.
Echter zijn niet alleen de keuzes die we maken met betrekking tot de ingrediënten, grondstoffen en materialen leidend, maar ook doordat we wanneer mogelijk goede doelen ondersteunen landelijk en regionaal.We dragen bij wat we kunnen.
Zoals bijvoorbbraamhuis_logo2eeld de bonbon die we speciaal ontwikkelden voor de fair van het Braamhuis in Zevenaar (braamhuis.nl), een inloophuis welke door vrijwilligers voor mensen met kanker of familieleden hiervan wordt gerund. Of bijvoorbeeld voor mensen met een verstandelijke beperking via de stichting ajuta (ajuta.nl)

De definitie wat maatschappelijk ondernemen inhoud vind je hieronder.

Definitie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

MVO is een integrale visie op de gehele bedrijfsvoering. Een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt, maakt bij iedere bedrijfsbeslissing een afweging tussen verschillende stakeholderbelangen. Elke bedrijfsbeslissing heeft immers invloed op de stakeholders van een bedrijf. Dat kunnen medewerkers of klanten zijn, maar bijvoorbeeld ook omwonenden, leveranciers, investeerders en ook ‘de maatschappij’.

Belangrijk bij MVO is in gesprek te gaan met de stakeholders die worden beïnvloed door een bedrijfsbeslissing. Door zo’n dialoog krijgt een bedrijf inzicht in welke gevolgen een bedrijfsbeslissing heeft en kan het een bewuste keuze maken. Daarbij is het belangrijk dat het bedrijf transparant is over zijn keuze en op deze manier zijn bewuste keuze kan legitimeren.

MVO gaat niet alleen over het verduurzamen van dagelijkse beslissingen. Bedrijven kunnen een stap verder gaan en zich richten op nieuwe marktkansen, nieuwe businessmodellen en groei en innovatie met winst voor mens, maatschappij en milieu. Nu en in de toekomst.

MVO is de standaard voor ondernemen in de 21ste eeuw. Uitgangspunten zijn hierbij:

  • MVO is een integrale visie op ondernemerschap, waarbij het bedrijf waarde creëert op economisch (profit), ecologisch (planet) en sociaal (people) gebied.
  • MVO is verankerd in alle bedrijfsprocessen. Bij iedere bedrijfsbeslissing wordt een afweging gemaakt tussen verschillende stakeholderbelangen: de belangen van betrokken personen, bedrijven en organisaties. MVO is maatwerk. Voor iedere onderneming zien de MVO-activiteiten er anders uit. Dit hangt af van bedrijfsgrootte, sector, cultuur van de onderneming en bedrijfsstrategie.
  • MVO is een proces en geen eindbestemming. De doelen die het bedrijf ermee nastreeft veranderen in de tijd en met elke bedrijfsbeslissing. De onderneming zoekt naar haalbare stappen om de maatschappelijke verantwoordelijkheid vorm te geven.
Dit vind u van ons. Stem ook.
Verzenden
Gebruikerswaardering 5 (1 vote)
Comments Rating 0 (0 reviews)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verzenden

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: